Un roomba marí? Descobriu la semblança d'un dels primers animals de Terra amb el robot

Closeupshotbluewaterdawn
Foto: Freepik

Un equip de paleontòlegs ha identificat al sud d'Austràlia un animal marí primitiu de fa 555 milions d'anys, un dels més antics trobats a la Terra. Aquests fòssils, com altres trobats al Parc Nacional Nilpena Ediacara, preserven un moment crucial en la història de l'evolució: el període crucial durant el qual els organismes unicel·lulars van començar a evolucionar fins a convertir-se en els primers animals complexos i visibles del planeta.

Quaestio simpsonorum és el primer animal que mostra una asimetria definitiva d'esquerra a dreta, un important signe de desenvolupament evolutiu. Les troballes de l'equip apareixen a Evolution & Development.

"L'animal és una mica més petit que la mida del palmell de la mà i té una forma de signe d'interrogació al mig del seu cos que distingeix entre el costat esquerre i el dret", va dir en un comunicat Scott Evans, professor adjunt de geologia a la Universitat Estatal de Florida, que va liderar l'estudi.

"No hi ha altres fòssils d'aquesta època que hagin demostrat aquest tipus d'organització de manera tan definitiva. Això és especialment interessant perquè també és un dels primers animals que va ser capaç de moure's per si mateix".

Com una aspiradora Roomba

Els investigadors van dir que Quaestio es comportava com una petita aspiradora marina Roomba, consumint nutrients d'algues microscòpiques, bacteris i altres organismes a mesura que es movia pel fons marí. La col·lecció de microbis va formar una estora orgànica, com una capa de llim plena de nutrients al fons marí, que va formar una textura particular preservada a les lloses de roca que formen els jaciments de fòssils del parc.

EuropaPress 6290104 artistica rendering of what scientists beleu quaestio simpsonorum looked
Quaestio simpsonorum. Foto: EuropaPress

Els investigadors van descobrir diferents impressions de Quaestio juntament amb evidència dels seus rastres, coneguts com a fòssils traça, en aquesta textura d'estera fossilitzada. El Parc Nacional Nilpena Ediacara va obrir al públic a principis del 2023 i forma part d'una candidatura per ser reconegut com a Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Els llocs del Patrimoni Mundial de la UNESCO són llocs naturals o culturals considerats de valor universal excepcional i estan protegits per una convenció internacional.

Tot i que l'equip ha estat excavant en aquest lloc durant dècades (en llits de fòssils i lloses de roca que van des de la mida d'una ungla fins a una llosa de diversos centenars de lliures), Quaestio va ser descobert recentment en un dels llocs d'excavació més nous al parc en un esforç de col·laboració amb voluntaris del Museu d'Austràlia del Sud. L'equip de recerca espera continuar reexaminant llocs al llarg de gairebé 150.000 hectàrees del parc.

He leído y acepto la política de privacidad

No está permitido verter comentarios contrarios a la ley o injuriantes. Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios que consideremos fuera de tema.
ECONOMÍA